Hei

Har snart en Bostrøm 31, og i denne er hele forpeaken køyer. Det eneste minus ved denne båten, så langt å se, er at den ikke har anker og ankerbrønn i forpeaken. 
Er det noen som har noen ideer og erfaringer og dele ut, med hva man da eventuelt kan gjøre for å ligge bra på svai for anker.   Det er i utgangspunktet ikke aktuelt for meg å bygge om forpeak for å få ankerbrønn nå, men vil gjerne høre om dette også.

Mvh Anita  . 

Visninger: 690

Svar til denne diskusjonen

Hei og takk for svar Arild :-)

Det du skriver her bekrefter at det jeg fomlet med i tankene vedr ankerløsning, ikke var så galt alikevel ;-) Herlig ! Har vært vant med ankervinsj og kjetting i forhold til ankring, og jeg er nok på usikker grunn når det gjelder tau og hvilke tau til bruk for anker. Tar gjerne imot mer info og erfaringer vedr tau/kjetting/ankertyper.

Mvh Anita
Hei igjen

Nei, var og overtok båten i går, og denne båten har bare et lite anker,mer som en dregg, som bare duger til lunsj :-/ og dårlig med kjetting, så det blir nok ingen svai for mitt vedkommende med det første :-/ Men båt er det blitt.. Det er ikke blitt skiftet zinkanoder på den siden 2008. Og den er grodd -og ja jeg har kjøpt båt uten å sjekke under vannlinja, så spenningen stiger jamt og trutt her mao :-I Noen som kjenner til farten på eiringen av zinken? Syns å huske at de må skiftes hvert år eller er det slik at de forsvinner fortere på motorbåter enn seilbåter ? (Jeg aner muligheten til kursing her ;-D

Mvh Anita

Hei Anita, to ting:

Jeg bygget om ankerbrønnen, den var for liten og for langt fram. Offret føttene i overkøya. Resultatet er bra, men poenget er at med ny tung baugrulle, ny winch, 110 kg kjetting og 25 kg anker, så ble det likevel litt tungt der framme (mulig jeg har overdimensjonert litt....). Kanskje noe å tenke på. Du trenger vel ikke så tunge greiene, men bostrømmen er vel ganske spiss foran såvidt jeg husker? Skal du bygge om, så flytt vekta langt nok inn i båten. Eller ha ankeret bak. Kan forøvrig anbefale Rocna ankeret. Dyrt, men en investering i nattesøvn.

Ellers slo det meg at hvis anodene har vært borte en stund så kan det jo være lurt å vurdere tilstanden på skroggjennomføringene litt nøye, når du først skal til å sjekke under vannlinja. Hvis de er av messing, så  tæres de jo bort, og da kan det plutselig bli vått...

 

  Atle

Hei igjen Atle

Jeg fikk nevøen min til å dykke nedenunder og sette på zink foran propellen, få dager etter at jeg hadde fått den hjem. Han konstanterte at den ikke var grodd, men at det bare var et lett algelag på skroget under vannlinja. Da jeg tok båten fra Ålesund og til Tornes utenfor Molde, gikk det grøsselig sakte; toppfart var på knappe 4 knop for motor i vindstille:-/  Fikk toppfart på 5 knop med bare fokka dagen etter! :-) Turen tok dobbelt så lang tid som forventet. Motor trenger nok..til et eller annet stell jeg ikke helt vet hva ennå..

Når det gjelder mangel på skikkelig ankerbrønn osv, så er ikke konstruksjonen lagt opp til det, etter det jeg ser. Båten er ganske spiss fremme og den kommer ikke til å gå/ligge bra i sjøen med en tyngre vekt helt fremme i forpeak. Denne båten er og blir en hygge-kose-lærebåt for meg, og ikke en båt jeg kommer til å ruste opp til langtur. Det blir nok bare turer langs kysten her tror jeg. Men noen bekymringer har jeg mht tilstanden. Det er noen sprekker rundt festene til kjølen som jeg har begynt å bekymre meg mer og mer over. Selger mente det ikke var noen fare..   Har du, eller andre,  kjennskap til dette etter bildet jeg legger ved her å bedømme?

En selger som ikke har byttet zink siden 2008 skal man kanskje ikke høre for mye på... Jeg er ikke noen ekspert, men hadde det vært min båt ville jeg fått en båtbygger til å kikke på de kjølfestene. Det kan hende at det er lurt å trekke boltene og sjekke hvor rustne de er, reparere/forsterke kjølen mens de er ute, og så evt. sette i nye bolter? Gøy med båt :-)

   -atle

Ja båt er både gøy og spennende, men noe av spenningen kunne jeg vært foruten..  Jeg innrømmer jeg har gjort den klassiske feilen å bruke alle penga på båtkjøpet, og derved blir det pinlige saker når behovet for pleie begynner å vise seg:-( Føler jeg er i en situasjon der jeg liksom holder pusten frem til våren;-x  Og håper bare at det ikke blir de store ubehagelige sakene som melder seg :-I mens jeg registrerer det som må gjøres så langt.
Hei Anita. Jeg seiler i Karibia om vinteren. Der ligger vi alltid på svai. Uten anker, ankerbrønn, bare kjetting og vinsj i baugen vil jeg ikke seile der. I Norge har jeg en ALO 96 MS. som jeg har bygd selv. Der fant jeg plass for ankerbrønn i forpiggen uten å ødelegge køyplassen. På den har jeg også ankerkasse (dregg) bak. Ligger svært sjelden på svai i Norge.
Nei, jeg kommer ikke til å ville dra særlig langt avsted uten skikkelig kjetting.. Oppdaget at det er et lite hjørne av forpeak helt fremme som kanskje kan bygges om, men tror det blir for lite, også om det skråes ut og oppover over køyen. Tror ikke det blir noen bra eller mulig løsning? Har du bilder av løsningen din med ankerbrønn i forpeak? Er ukjent med ALO.

Mvh Anita

Hei Anita, Jeg kjøpte en gammel colvic 26, der de hadde skåret hull i dekk foran og laget ankerbrønn. Problemet var at der er det distansemateriale i balsa som trakk vann. Selv om det var tett engang for 25 år siden, så var det ganske råttent nå. Jeg tettet igjen hele luke. Når jeg tenker på hvordan vi bruker anker i Norge, så er det fra hekken. Så går vi iland på en brygge eller et svaberg. Jeg har også tenkt å kunne bruke en av geuavinsjene på ankertauet, men til nå har vi alltid funnet en kai å legge inntil. For å kunne sette og ta inn ankeret fra cockpit, samtidig å kunne ligge på svai med baugen først, tenkte jeg å legge opp et ekstra taufra cockpit, frem til en blokk i baugen og tilbake på utsiden til en blokk som ankertauet bak går gjennom. Da kan jeg dra frem angrepspunktet for ankertauet til baugen og ligge på svai.

Tenkte å teste ut samme systemet for å sette sjøanker fra cockpiten. Da kan det lønne seg å få vind og vær litt inn fra siden foran, ellers vil båten jage fra den ene siden til den andre. For å få det til, er det bare å slakke ut en meter på fremhalerlinen.

Dette systemet er rimelige og enklere enn å plaste inn en ny ankerbrønn.

Hei Helge.

Ja, jeg har vel kommet frem til at jeg må prøve ut anker fra cockpit, når muligheten byr seg.  I fjor sommer lå jeg inntil flytebrygger.  Håper jeg får brukt båten mer denne våren og sommeren. Vet om bare et sted i Moldefjorden der de har bøyer som det kan fortøyes til; tror jeg får sove skikkelig der.  Å ligge og høre på ankerkjetting som drar seg over steingrunnen er ikke akkurat sovemedisin.. Men har en teori med kjetting og tau; vippe ankeret ut fra cockpit og ta det opp med vinsj på masta, men kanskje like greit fra fokkevinsja?    

Hei Anita! Har du funnet noen løsning på dette ankerproblemet ditt? Hvis ikke så er det som regel veldig enkelt å plasere ankret akterut. Du har både anker og kjetting der inkludert en rulle med ankerline. Når du ankrer dropper du bare fra hekken og forhaler festet til baugen og gjør fast der, for å ligge på svai. Dette er forøvrig den beste løsningen hvis du seiler alene. Du slipper å løpe forover på dekket for å droppe anker. Jeg la opp et slikt system på en 36 fot sloop mens jeg var på soloseiling i Stillehavet for noen år siden. Det fungerte veldig bra.

Hei Chris

Det er en rull med ankerline akter bb side. Har ikke prøvd å ankre ennå, men mener du at jeg kan ha en tredelt løsning med ankerline/tau/kjetting/ til anker og føre dette frem til baugen for feste der?  Hva vil det si å forhale festet til baugen?  Hvordan gjør jeg det? :-x    

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2014   Opprettet av Sorgenfri.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår