Hadde en seiltur i Mai 2009 fra Tunisia til Mallorca. Dette ble en fin tur med opplevelser som ga oss både gode og dårlig erfaringer. Som betalende mannskap var gleden ved å kunne få være med en slik tur stor. Vi valgte allikevel å mønstre av i Cagliari,Sardinia da vi oppdaget flere sikkerhetsmangler ved fartøyet. Det gjelder utdatert livbåt, VHF avslått under hele overfarten, 5 år gammelt eleKtronisk kart, og ikke oppdatert. Vi lå til kai i Monastir, Tunis, men kartet viste oss at vi lå hundre meter utenfor kai. Dette skyldtes at kai annlegget hadde blitt utvidet i løpet av disse 5 årene. Dessuten var det piratkopiert. Det manglet papirkart for Cagliari, Sardinia. Jeg er flasket opp med sikkerhet på havet da min jobb medfører mye reising på havet i forbindelse med undervanns installasjoner. Nei, jeg er ikke dykker :-).

Hva kan man forvente som betalende mannskap? Er det slik at det er mye, det jeg vil kalle slurv, der ute? Vi måtte reparere litt på motoren i Tunis, men oppdaget at eier av båten ikke hadde en part liste over deler til motoren. Resultat: En viftereim som ikke var orginal og ikke passet ordentlig ble benyttet. Er det vanlig at jordomseilere ikke har en slik liste over slitedeler?

Det manglet også Grab bag. Er det ikke vanlig å ha en lett tilgjengelig? Eier av båten gikk alene ut på dekk om natten uten å purre oss andre ut for å ta ned spinnakker bom. Resultat: mistet opphalet til spinnakkerbom opp i masten. Måtte dagen etterpå heise kapteinen opp i masten for å hente opphalet. Været var bra, og ikke mer enn 1,5 til 2 meter bølger. Uansett svinger det bra høyere oppe.

Det er flere episoder som tilsammen gjorde at vi mønstret av, og det var summen av disse som tippet vektskåla. Er det vi som forventet for mye eller er det slik at dette er noe man må regne med? Seiler noen av dere uten besøksflagg til stedene dere skal til?

Turen var fantastik med delfiner i innseilingen til Cagliari, klart vann utenfor Tunis' kyst, og det Tunisiske folk's åpenhet. Og vi gleder oss til å dele dette med andre i vår egen båt. Og da med sikkerheten i høysete.

Visninger: 468

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Spørs vel hva du kaller "betalende mannskap".

Om du betaler 3000 NOK dagen per mannskapsmedlem for et cruise ombord i en 60 fots katamaran med profesjonelt mannskap så er det du beskriver noe slapt.

Om du mønstrer på som "betalende mannskap" ombord i en 35 fots seilbåt der du reiser med eventyrlystne langtuseilere med dårlig råd og du kun deltar på løpende utgifter og et symbolsk beløp til kaptein som forsøker å holde økonomien "flytende" bokstavelig talt så er vel dette noe du må regne med.
Det er vel ganske vanlig med noe manglende kart og ymse hjemmelagede løsninger ombord. Det jo det som gjør turen kul og begivenhetsrik!

Personlig synes jeg at livbåt, VHF og grab bag er et must, men det er vel noe avhengig av hva man mener er nødvendig. Statistisk sett er vel livbåter noe oppskrytt med tanke på å redde liv. Bare se på Fastnet race i -79 der en god del gikk i livbåtene fordi de trodde båten skulle synke og druknet mens båten ble funnet flytende flere dager senere.
Seilbåter er vel generelt mer solide enn livflåter, så er været så ille at båten går ned, er vel sannsynligheten stor for at livflåten går ned den og!

VHF har jo begrenset rekkevidde, og trekker mye strøm, så å ha den på midt på havet kan jo diskuteres hvorvidt det er nødvendig.

Elektroniske kart er jo en relativt ny oppfinnelse, og før GPS sin tid var vel 100 meter som blåbær å regne i feilmargin :)

Så som betalende mannskap så er det vel som overalt - du får det du betaler for!
Du er neppe betalende mannskap i en 60 fots båt med proffesjonelt mannskap, da er du det jeg vil kalle betalende gjest. skal ikke kverulere for mye med det.

Når jeg kjøpte VHF, så var det en forpliktelse som jeg måtte forholde meg til. Jeg var nødt til å oppgradere mitt elekriske annlegg av den grunn. VHF skal i følge reglementet, alltid være påslått, når man er ombord. Man kan selvfølgelig diskutere om å ha den påslått midt ute på havet uten en båt i sikte, men om du ikke har interesse av å prate med andre kan det være at andre er interesert i å få tak ideg av ulike grunner. I mitt tilfellet var det jo ikke akkurat lite trafikk i området vi ferdes. Tross alt krysset vi leden der alle skip som skulle til og fra Suez. Kunne jo hende at noen av de ønsket kontakt med oss.

Når jeg kjøper livbåt, så er det mitt ansvar å sørge for at den er i forskriftmessig stand til enhver tid.

Jeg er enig i at prisen bør reflektere kvaliteten/fasilitetene, men den bør ikke være, det jeg mener, omvendt proposjonalt med dårlig sjømannskap. Eller er det greit å være litt "slapp" om økonomien ikke er helt klar?
IMO (International Maritime Organization) bestemmer lovene til sjøs, og skiller mellom "pleasure craft" og "comercial craft". Om denne båten ble benyttet av reder for å tjene penger er det strengere krav til sikkerhet og utstyr. Kravene står skrevet i tykke publikasjoner et sted på IMO sin ubrukelige hjemmeside, men SOLAS og STCW er de to som gjelder. Bare å google i vei:)

delvis oversiktlig her: http://www.rya.org.uk/infoadvice/regssafety/commercialcraftregs/Pag...
At kartene ikke er oppdatert er mest problematisk ovenfor nattseilas da det stort sett er lykter og lyskarakterer som endrer seg. Så lenge man ankommer havn på dagtid så er det strengt tatt et mindre problem selv om man bør ha oppdaterte kart.

Et hvert norsk fartøy er pliktig til å ha med godkjente kart for navigasjon og siden kun papirkartene er godkjent så sier det seg selv at man må ha det med. Tror nok alikevel mange langturseilere ikke har papirkart for hele turen men i steden har flere elektroniske kart i backup (plotter, laptop og mobil).

Deleliste handler om å gjøre livet enklere for seg selv når man først skal skaffe deler.
Slitasjedeler som viftereim, oljefilter ol. bør man ha med som reservedeler i båten, også på kortere turer.

Grab bag er obligatorisk for en langturbåt.

Det groveste er uansett dårlige rutiner som å jobbe på fordekket alene om natten(!) samt å ikke lytte til VHF

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår