Sjelden, ettertraktet og vakker seilbåt vurderes solgt eller byttet i mindre (svensk?) kvalitet-seilbåt. Deleierskap kan også være aktuelt da det er en stor båt fordelt på en person.

SY Free, en ABS sertifisert Doug Peterson 46", leverer de seile- og fartsegenskapene man skulle forvente av den genierklærte designeren; Doug Peterson. Hun gjør fint 10 knop+ (uten spinnaker) og tilbakelegger 180 nm i døgnet under havkryss. Til tross for at skuta byr på slike fartsegenskaper er den meget tung og solid bygget, dette innbyr til en særskilt komfort. Dette er hel ved overalt. Havets egen Rolls Royce!

De overlegne seile- og fartsegenskapene tatt i betraktning går det aldri utover den utsøkte komforten og følelsen av sikkerhet ombord. Den er med sine 22 tonn og semi-lange kjøl meget(retnings)stabil og trygg, uansett vær og vind. Har lest et sted at den overdimensjonerte tykkelsen på skroget ligger meget nære å være like sterkt som i en stålbåt.
Free kan fint seiles alene, men et mannskap på to eller flere er perfekt.

Årsaken til at jeg vurderer å selge/bytte ut alle langturseileres drømmebåt har overhodet ikke kommet av seg selv, men i stedet vært en lang, vond og omfattende prosess. Dersom det blir slik at den selges (eller byttes i noe annet) vet jeg at jeg vil angre for resten av livet. Årsaken er enkelt og greit at den er stor og krever mye tid og vedlikehold som må tas etter mange år på verdenshavene. Dette er tid jeg ikke har da livet mitt har tatt noen brå vendinger, og som gjør at etterslepet med nødvendig vedlikehold og utbedringer vokser.

Jeg seilte Free fra Norge og over Nordsjøen alene ifjor sommer med plan om å ta henne "tilbake" til Karibien og Sør-Amerika. I slusa inn mot Amsterdam for proviantering og hvile skulle jeg sette båten i revers for å bakke slik at jeg ikke skulle kollidere med sluseporten foran. Idet jeg gjorde det hørte jeg et fryktelig smell mens båten fortsatte fremover. Propellakslingen var røsket av giret og bøyd 45 grader. Dette tok for lang tid (og ble for dyrt) å reparere til at jeg kom meg videre den sommeren. Etter at båten endelig ble løftet på land og reparert (ny aksling, propell, fester for akslingen, motorfester og fin-innstillinger) hadde jeg allerede mistet mye tid. Ettersom den nye akselen (selvfølgelig) i tillegg var vanskelig å få tak i gikk tiden i fra meg, og jeg innså at det ble for sent å fortsette. Planen var derfor å la den bli liggende der til sommeren i år, men pga ny jobb utenlands, flytting og masse annet ble det dessverre ikke tid. Det har heller ikke blitt tid til å følge opp nødvendig vedlikehold så samvittigheten er gnagende og vond å bære. Det jeg omsider har kommet frem til er at det ville være svært egoistisk av meg å beholde henne (alene) fremfor å la noen andre få den gleden det er å seile Free på verdenshavene der hun hører hjemme og trives aller best.

Båten ble kjøpt av en eldre amerikansk enke på Trinidad i 2011. Mannen, Fred, hadde gått bort etter lengre tids sykdom. Dette var også mannen som fikk båten spesialbygget til seg selv og kona for å seile jorden rundt etter at de hadde blitt pensjonister. Kreften hindret dem i det.

Hele historien bak SY Free:
Hun er designet av den trendsettende, banebrytende og ukonvensjonelle amerikanske designeren Doug Peterson (1945-2017). Peterson var ved sin død den mestvinnende designer noensinne, med blant andre tredobbel seier i Americas Cup. Videre har han vunnet prestisjetunge Admirals Cup, 7x vinner av SORC (Southern Ocean Racing Conference) og tredobbelt vinner av Sardinia Cup. I tillegg er han oppført med seier i Quarter Ton Worlds, Half Ton Worlds, Three Quarter Ton Worlds, One Ton Cup og Two Ton Worlds.
Oppsummert har Peterson vunnet alt som er å vinne innenfor seilsporten. Han ble tatt opp i Sailing World Hall of Fame i 1982 og Americas Cup Hall of Fame rett før sin bortgang i 2017.

I det 20. århundre var det fire viktige paradigmer innenfor design av raske seilbåter der den banebrytende designeren ledet an i front og representerte dem alle med henholdsvis; Herreshoff, Stephens (S&S), Peterson, og Farr.
En av hans konkurrenter uttalte følgende: "Dersom du seilte en forberedt Peterson-båt på 70-tallet og utover var mulighetene for seier overhengende uansett klasse".

Den geniale Peterson fikk etterhvert også et varmt hjerte for cruising-design, og tegnet båter for de mest respekterte verftene i verden; både serieproduserte- og "custom" bygde båter fra 8 til 30 meter.

Magasinet Cruising World forteller i 1986 historien om hvordan langturbåtene så dagens lys;
Doug Peterson var en svært ukonvensjonell designer som lå 30 år foran sine konkurrenter. Fordi han alltid gikk sine egne veier førte det til at han aldri fikk noe fast ansettelse ved noen av de store og anerkjente verftene, risikoen var rett og slett for stor. I 1975 kom han imidlertid i kontakt med Jack Kelly Yachts Inc. som våget å satse på Peterson. Riktignok fikk han heller ikke der fast ansettelse med en gang, men ble leid inn på kommisjon. Uansett gav dette umiddelbare resultater, straks var de blitt pionerer og toneangivende i cruising-verden, og har siden dominert segmentet for kvalitets-langturbåter pga designet til Peterson og risikovilligheten til investoren og forretningsmannen Kelly.

Gjennombruddet deres kom med lillesøsteren til Free på 44 fot, og vokste frem som en følge av Kelly` erfaring med langturseiling og langturbåter sammen med Peterson` erfaring og helt spesielle evne til å tegne raske båter. Kelly/Peterson 44", som skulle bli en båt av verdensklasse, var totalt ukjent for industrien og markedet den gang. Ingen kjente til hverken Cutter-riggen, størrelsen, tyngden og konseptet med sentercockpit.
Forretningsmannen Kelly fant et verft i Taiwan han stolte på i forbindelse med produksjonen av deres nyskapende 44 foter. Kelly fant imidlertid at alt av utstyr produsert i Taiwan var for dårlig, så alt annet enn selve skroget ble shippet inn fra hele verden (USA, England, New Zealand, Nederland, Tyskland, Australia, Sverige og Canada) . Alt utstyr til rigg og mast (inkl. seil) er fra USA.
Etter 200 bygde eksemplarer destruerte plutselig Kelly hele støpeformen til 44-fotern og forlenget den med 2 fot. Ellers er båtene helt identiske, bygd etter de samme prinsippene og med kjærlighet. Det var altså slik at 46 fotern og Free kom til!

Fra og med produksjonen av deres første 44 fots sports-langturseiler har alle konkurrentene prøvd å kopiere uten å lykkes hverken i forhold til kvalitet eller pris. Og kvalitet er og blir ett stikkord ved disse båtene. Følelsen av å seile helt lydløst under alle forhold er intet annet enn herlig! Det kommer ikke en lyd fra verken rigg/mast eller interiør, samtidig som det går fort (180 nm i døgnet er vanlig) og uten at det går på bekostning av sikkerheten eller komforten. Free er ei bunnsolid håndlaget skute på 24 tonn med fulle tanker. Her seiler man virkelig på første klasse, på alle verdens hav og under alle værforhold. Aldri har det føltes utrygt ombord, selv i høy sjø og storm.

Det er mye ved 46 fotern som gjør den spesiell. Først og fremst er det verdt å merke seg vannlengden på 41 fot som gjør skroghastigheten til båten gjennomgående høy uten at båten krenger. Som en følge av dette må man kanskje reve litt tidligere enn vanlig, men uten at det går utover hastigheten. Det betyr i stedet at en alltid ligger i forkant av vindforholdene.
Igjen, for å demonstrere grundigheten og kvaliteten ved denne båten kan man se til det vakre og massive teakinteriøret, som er et gjennomgående trekk ved båten. Men også utformingen er eksepsjonell; alt er godt gjennomtenkt og meget praktisk, fra hvordan kabinene er utformet til stuerom og tilgjengelighet: lyse og åpne, men allikevel alltid et solid håndtak å gripe fast i så man unngår å bli slengt rundt. Et dedikert sted for å holde orden i verktøyene og et sted å arbeide, et motorrom det er mulig å komme inn i. Ei meget praktisk bysse som fungerer, og to store sovekabiner med hvert sitt private bad.

Nøkkelinfo:
4x ferskvannstanker på 250 liter hver
2x dieseltanker (500 liter og en på 750 liter med rusthull i bunnen)
2x ubrukte septikktanker
Ny autopilot (2018)
Sterke Davider
Slitent teakdekk
100m tjukk kjetting
2 ankere på kraftig elektrisk vinsj foran
Alle gjennomføringer av kobber
God batteribank og nyere kraftig landsstrømssentral/lader
Bimini
Varmtvannstank og trykkvann
Inverter
Alt interiør og interiørdeler er laget av massiv teak
Nytt og energieffektivt kjølesystem med kompressor til kjøleskap (2017)
Fullt NMEA2000 opplegg (bare ved å koble til en plotter har man tilgang til alt)
Ny Garmin Radar og AIS (2018)
Ny Garmin dypdemåler og fart gjennom vann (2018)
Ny Garmin vindmåler (2018)
Komfyr med stekeovn og 4 bluss
Ny varmtvannstank og trykkpumpe (2018)
Nylig byttet rorwire (2017)
Rigg fra ca. 2000, meget solid
2x Harken rullesystemer
9x Meget kraftige Barient vinsjer
Meget tørr og fin innvendig, selv på vinterstid.
Storseilet var nytt i 2017, ellers er de andre seilene eldre men fullt brukbare
Ny propell, propellaksling og motorfester montert med laser (2018)
Enkel adgang til cockpit fra akterkabinen
IKKE plastpest
26 vinduer eller luker som kan åpnes
Nytt spesialbygget eksossystem (2016)
Redningsflåte (2012)
12V flat tv

Vil fylle på/trekke fra denne listen etterhvert som jeg kommer på mer....

Visninger: 225

Vedlegg:

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Vedlegg:

Vedlegg:

Vedlegg:
Kjell Rune Andersen
Jeg er eier av denne båten. Ikke Lasse Husa
Han har ingen originale papirer som tilsier at et eierskifte kan gjennomføres da han ennå ikke har betalt meg for kjøpet av denne seilbåten.
Og den er fortsatt registrert i mitt navn.
På tide at du svarer meg på Mail, telefon eller messenger snart, Lasse

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2019   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår