Seilere.

 

Vi er en familie som planlegger en langtur med seilebåt fra Norge (Stavanger) til Middelhavet i 2012.

Avreise er satt til 1. april.

Er der noen som vet om andre som skal nedover i samme perioden?

Kunne jo vært interessant å truffest litt innimellom på veien nedover, samt kanskje utveklse erfaringer og mottatte tips og råd på før avreise.

Visninger: 2650

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Er det noen som har erfaring med hvor lang tid det  normalt tar  å seile fra Hellas Vest til bergen

Tror muligens det er enklest og seile fra portugal og til irland så krysse over til norge muligens kaledonien er eit alternativ  

Hei

jeg sitter og leser i Med almanac 2011-12 her og ser på Italia følgende notat.

It is against Italian law to anchor or motorsail within 300m of the shore, except when entering og leaving harbour.

Fines of over 100EUR have been reported !

HVA ????

Hei.

Dette var litt overraskende Torstein.

Dette er gjenstand for å sjekke videre.

Vet ikke om vi tolker det likt, men slik jeg forstår det så tillates f.eks ikke at en går inn i en bukt for å ankre opp. Og at en faktisk ikke har lov til å seile ut av samme bukten. En må altså 300mtr ut fra land før en kan sette seil...?

Slik jeg forstår det så kan man seile ut men ikke med motoren i gang. 

Men i realiteten om dette stemmer så kan man jo ikke finne seg ei bukt og droppe anker i om det ikke er minimum 300m til land, synes det høres litt merkelig og faktisk skremmende ut.

Rart...

Jeg har sendt dette videre til Dag Smitt, middelhavsseilerne.blogspot.com , så får vi se om han har noen erfaring med dette.

Med det samme vi er inne på reglene, ser at man også må ha VAT reciept når man ankommer EUland, er litt usikker på dette for oss non EU folk, hva er saken her. Vedgår det oss Nordmenn i det heletatt

Vet at der er noen regler for dette.

Jeg har ikke fått rukket å sjekke dette opp ennå. Kan ikke helt se at det er nødvendig med denne bekreftelsen så lenge en ikke har planer om å ta båten inn i landet og seiler under norsk flagg.

Leser på noonsite og ser f.eks på UK

If you are arriving from outside the EU (and this includes the Channel Islands) you must fly the ‘Q’ flag, where it can readily be seen.............

You will need to inform the Yachtline if any of the following apply:

• VAT has not been paid on the vessel
• you have any goods in excess of the travellers’ allowance detailed in Notice 1 Travelling to the UK
• you have on board goods which are to be treated as duty free stores
• you have any prohibited or restricted goods
• there is any notifiable illness on board
• there are any people on board who need immigration clearance

 

Vi sjekket inn i EU på Shetland, der var det ikke spørsmål om moms papirer og har heller ikke fått det spørsmålet på heile turen vidare til Spania, dersom båten ikke oppholder seg lenger eller 18mnd i EU sonen vil ikke dette bli et problem. 

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår