Hei.

Jeg går og dagdrømmer om ta meg en langtur på ca 6mnd til ca et år. Har forsåvidt ikke båt til og reise med heller:) Er usiker på hvilken båt jeg skal gå for, ser etter en båt som er i stand til og reise en god tur og som heller ikke koster en formue. Noen tips? Har ikke budsjett og gå etter enda, men tenkte en båt til under 300', er det mulig?

Og hvor mye "lomme penger" må man regne for et år på sjøen?
Er som sagt bare en drøm, men hvis jeg får tak i en ok båt til en rimelig pris begynner jeg nok og planlegge en seriøs tur, men trenger litt tips og vink på hvordan jeg skal gå frem.

Hvis du har noen tips så kom gjerne med dem, uansett om det måtte være utstyr, plasser og besøke eller hva jeg bør ungå og gjøre


Hilsen Stian

Visninger: 3063

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

hmm, bor forsåvidt i stavanger selv ,, og har kommet heim fra langtur , i høst ,, vurdere og kjøpe båt i middelhavet men trenger mannskap , har og seilbåt i stavanger ,, mulig du skal kontakte meg :)

Må spøre deg ettersom det virker som du har kunnskap om feltet.

Er det butikk i å kjøpe brukt båt i f.eks Kroatia for kun å seile den til norge for å selge den?

En lett omsettelig båt. Alle avgifter betalt osv. Er det mulig å sitte igjen med en slant eller er det mer strev enn evt fortjeneste?!

Da jeg var ute, med en 39 fots båt fra 1978 og kjøpte utstyr underveis når ting gikk i stykker (furlex, ankervinsj, dynamo, propell), brukte vi 220 000 per hode per år inkludert alt (hadde ikke lån på båten).

Da var vi +/- 6 mnd i Karibia og 6 mnd i usa/canada - dvs. ikke de billigste stedene, og hadde det avslappende økonomisk; leiebil i mexico, 3 uker i NY o.l (men også steder hvor det ikke er noe å kjøpe som Tobago og newfoundland).

Er trygg på det samme budsjettet til neste tur.

Vi er to personar og reknar med å bruke 800.000 på tre år totalt. Båt ca 300.000, utstyr 100.000 og 400.000 i lommepengar. Ifølgje andre langturseglarar skulle dette vere meir enn nok. Det vert ca 365 kroner per dag i forbruk i ~1095 dagar.

Når det er sagt, veit eg om folk som har segla Karibia rundt, eitt år, for under hundre tusen totalt. Det kjem heilt an på båt og krav til komfort.

Utrolig bra, her var mye god info.

 

Hei folkens. 700k på et år ekstremt.

Selvfølgelig kommer det an på båttypen du har (mindre båt - mindre utgifter), samt hvordan du velger å plassere båten når du er nær land. Jeg og kona bruke 60-70k i året hver (altså en tiendel av hva som hevdes av andre..), inkl alle utgifter til båt/utstyr/vedlikehold. Vi lå alltid på svai, og med unntak av et par uker i guatemala, sov vi stort sett i båten med mindre vi fikk gratis overnatting av folk vi traff underveis. Vi var ute på restaurant 1-2 ganger i uka.

Dette var med en hero 101, som pt er til salgs. Vi hadde den mest fantastiske turen som noen kan forestille seg. Det sitter enda godt i :o)

Så - ikke hør på de som snakker om summer i nærheten av 700k/året. Dette er folk som svømmer i luksus og krever at alt er shiny og flott alltid. Og som kanskje ikke er villig til å fikse septiktanken selv når punpa streiker, eller å skitne til fingrene med olje fra motoren. Og som sikkert har hushjelp som vasker båt og utstyr når saltlaget blir for tjukt.. Er man litt handy slipper man de store utgiftene mht vedlikehold.

Drømmen kan realiseres for langt mindre penger, også mindre enn det vi brukte.

Mye gode svar her folkens - det settes pris på.
Godt dere ikke slukker flammen til alle som lever med drømmen, men stram økonomi.

For å oppsummere litt her, så skal det være fult mulig for 2 stk å ha et ca budsjett på 3-400 000 kr for opp mot ett års tur (si ''standar'' ruten over til karibien og tilbake) uten å ro halve veien?!
I det legger jeg:
Båt : 200 000-300 000 (ved kjøp i utlandet)
Felles utgifter ved mat, drivstoff osv: 100 000 - 200 000

For at man ikke skal gamble for mye ved evt skader på båt og utstyr så er det kanskje lurt å ha ca 100 000 kr på lur.
D.v.s at en ett års tur for 2 personer kan gjennomføres for 4-500 000 kr med ALT inkl.

Forutsetningen er at man må tilpasse båt, utstyr, vedlikehold, mat og havne avg/ligge på svai etter hva man har. Mindre luksus men gjennomførbart.

Ser ikke så galt ut da! På tide å ta sparebørsa i bruk igjen :)

Eller hva tror dere? Et minimums budsjett bør ligge på noe tilsvarende?!

Jeg kan ikke fryktelig mye om dette, men har vært på langtur selv (som passasjer) og kan bekrefte at standarene til folk som reiser er veldig forskjellige derfor også bedsjettet. Så lenge man er inneforstått med at man skal utrede mye med lite og handler deretter er dette gjennomførbart for alle som har nok lyst til å sette seil! Kjør på..


 

Vi planlegger å komme oss avgårde nå i påsken, planen er ned til middelhavet en snartur så ned til kanari, over dammen og hjem via azorene.

Vi er to voksne og har en relativt ny båt som er godt utstyrt i utgangspunktet.

Vi har spart ca 150lapper og skal selge bilen som er verdt rundt 90lapper så får vi håpe at det holder.

Inn i dette så er det båtforsikring på 16000.- og personforsikring på 15-20000.- som går fra ellers kun havneavgift, mat, fuel osv osv altså daglig forbruk og kanskje en og annen reparasjon og et løft med bunnstoff en gang.

Båten er ferdig utstyrt

Kanskje blir vi sulte, kanskje må vi ligger mer på svai enn først tenkt men det får så være, vi reiser med dette budsjettet som utgangspunkt

Se bare her, en båt som er lagt ut på sorgenfri: http://www.sorgenfri.com/forum/topics/hero-101-norrata-ii-lk9342

Må ikke kjøpe i utlandet en gang :)

Ser at mange i forumet glemmer at dersom man kjøper en båt til 300.000 og passer på å ikke skade båten underveis, så har den vel ikke falt så mye i pris når du kommer hjem igjen! Selger du den for 250.000 så har den bare kostet deg 50.000 + renter på evt lån med mindre du har noe som kan låne deg penger rentefritt. 

Med tanke på utgifter, så jo flere dere er om bord, så billigere blir det. På langturene vi har vært - riktignok kun 2-3mnd om sommerferien var vi gjerne 5-6 om bord, og deler du en kaiavgift på 150nok på 6 så blir det 25 NOK per mann.. Medseilerne er gjerne ikke så interessert i å betale kjøp av båt, men "løpende vedlikehold" går det som oftest an å få hjelp til. Så kan man jo være litt kreativ.... 

Et par eksempler : F.eks. Dersom du seiler 6mnd - 1 år, så hva er sannsynligheten for at du kommer til å faktisk bruke en redningsflåte.... Ca 0,1%? Kanskje du kan finne noen som kan låne en til deg? Den vil jo mest sannsynlig ligge i innpakningen uten å bli brukt. Mange har jo en nødflåte liggende i garasjen pg.a det for x antall år siden var med i "shetland race" og som i praksis ikke er bruk. (forhør deg i den lokale båtforeningen).  

Man kan jo kjøpe kartplotter, og det koster masse, men en liten håndholdt GPS koster knappe tusingen. (og mange har vel oppgradert til kartplotter og du kan FÅ den). Mange har jo kart liggende som de ikke lenger har bruk for som man kan låne/leie eller få....Når vi seilte til Nordkapp i 2003 kontaktet vi forsvaret, og de GAV oss en komplett hovedkartserie verdt nærmere 30.000 NOK.   Du TRENGER IKKE en kartplotter for seile på langtur. (Kjekt å ha, men ikke et must). 

Nødraketter - når man får sjekket flåten (den delen kommer du ikke utenom), så kan man be pent om å få noen gamle raketter som nettopp er gått ut på dato... funker fortsatt greit selv om offisiell bruksdato er gått ut og du får dem gratis.

Redningsdrakter / overlevelsesdrakter - fikk nylig 5 stk gratis fra et skoleskip som i følge en eller annen retningslinje sa at de måtte fornyes hvert x antall år. Aldri brukt da båten aldri sank... Merke helly hansen, koster nok >5000 ny. (De lukter fortsatt litt grillmat, men det forsvinner vel etter hvert :). 

Så har du tid og lyst og er litt kreativ, og ikke behøver en 45 fots yacht med kjøleskap, boblebad og flatskjerm, og tar du med noen medseilere som deler på løpende utgifter, så kan du komme heller billig fra det.  

I forhold til kjøp i utlandet, så ha i mente at det en båt koster deg ikke er kjøpsprisen, men innkjøpspris - salgspris. 

Dvs at kjøper du en ferrosementbåt i hellas til 200.000 og ikke får solgt den etter en tur har den kostet deg 200.000 + at du sitter på en gammel lørje du ikke vet hva du skal gjøre med. En 15 år gammel Beneteau kjøpt i Norge til 500.000 som du selger igjen for 480.000 etter endt tur koster deg 20.000 (og mye mindre bry underveis). 

Båter i utlandet er vanskeligere å få solgt (finanskrisen). Og planlegger du å importere båten til Norge før du skal selge den, så sjekk at det er et merke som det selges mye utav i Norge. Båten kan være kjempegod, men er den av et ukjent merke vil du ha vansker med å selge den!

MVH

C. 

jeg er helt enig med deg Cedric,,, man kan tenke rasjonelt,,, men jeg er ikke ubetinget enig i det siste du skriver om at køp i norge mest sansynlig lønner seg(forstår deg slik).

en båt kjøpt i f,eks, karibeen er ikke vanskelig eller dyrt å intolle til norge,,,og prisene der er så pass lave at det faktisk ville lønne seg,,, etter mitt syn tror jeg ikke det ville være vanskelig å selge en båt av ukurant merke, så lenge den er velholdt og rimelig fornuftig utstyrt,,, norge har ingen opsjon på det med gode kvalitetsbåter, det blir bygd svært gode båter også i andre land men som ikke er interessant i norge pga vanskelig regelverk som ingen skjønner seg på. eller att det finnes så lite info om hvordan man går frem ved import og hva det koster..

tvert mot,,,, jeg tror det norske markedet har ett kunstig høyt prisnivå pga,, vår velstand,,, vi ønsker gjerne mere igen for en brukt båt en vi ga for den selv....

men for all del,, man kan være heldig,,,,

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2014   Opprettet av Sorgenfri.

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår