by Zgill on 04 Aug 2008, 13:14

Jeg har kjøpt båt i New Zealand og skal seile hjem til norge i mars. Tanken er i utgangspunktet å selge båten etterhvert når vi kommer til norge slik at den garva båten fortsetter sine seilaser. Problemet er hvordan man kan oppholde seg i norge som nordmann uten å måtte fortolle båten?
Noen som har noen tips, eller alternative løsninger på dette?

Jævla flott forum forrestenZgill

Svar:
by pederok on 06 Aug 2008, 14:12

Tror ikke dette er så lett. Om den må fortolles er jeg usikker på menman må vel betale moms... Noen andre som kjenner til problemstillingen?Peder O. Krogh
sorgenfri.com
pederok

Svar:
by peregrin on 08 Aug 2008, 07:48

Hei

Båten må være bygget i Europa før et gitt årstall ( tror det er 90 tallet) eller CE godkjent. Er den ikke en av disse to får du problemer. Når du kommer til Norge må du gå til tollvesenet med en gang og betale mva (25%) og hestekraftavgift på motor.peregrin

Svar:
by Ilving on 08 Sep 2008, 22:13

Det er så vidt jeg vet er det ikke toll på import av fritidsfartøy, men som det sies over må du betale moms og hk avgift.

Fra 16. juni 1998 har det vært krav om at fritidsbåter skal være CE-merket. Fra 1. januar 2006 ble det krav om at også motorer skal være CE-merket.
Kravet gjelder i hele EØS-området og viser at produktet er produsert i henhold til EU-regelverket. Alle båter som skal innføres i EU området må være CE godkjent.
Det er produsentens ansvar å CE-merke båten. Ved import av bruktbåt er importøren ansvarlig for at båten CE-merkes.

Fritidsbåter med skroglengde på mellom 2,5 og 24 meter, skal være CE-merket før disse kan settes på markedet eller tas i bruk for første gang i EØS-området. Fritidsbåter som importeres fra land utenfor EØS-området, må derfor som hovedregel CE-merkes før disse kan settes på markedet eller tas i bruk i Norge.

En av forutsetningene for at båten kan CE-merkes er at skroget har et identifikasjonsnummer, en CIN-kode, som skal identifisere hvor selve skroget er bygget og hvem som har plassert den ferdige båten på markedet, samt serienummer, modell og produksjonsår. Båtene skal i tillegg leveres med en samsvarserklæring og brukerhåndbok på et skandinavisk språk.

Jeg leste på et annet forum at kostnadene med CE merking fort beløper seg til kr 1000,- pr fot
Dette fordi regelverket er kronglete og de fleste må bruke en konuslent til utførelsen. Det tar visst nok fra 3-6 mnd å få gjennomført hele prosessen.

Se informativ llink: http://www.deafboatclub.com/documents/CEmerkingFAQ.doc

Info fra sjøfartsdirektoratet på denne linken:
http://www.sjofartsdir.no/upload/Fartøy%20og%20sjøfolk/CE%20merking%20fritidsbåter/Informasjon_om_CE_merking_juli08.pdf

LYKKE TIL

Ilving

Visninger: 111

Svar på dette

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår