Hei! 

Flott forum! Har lest mye nyttig og interessant her.  

Jeg kan jo starte med å si at jeg er 16 år, men har fått veldig lyst til å dra på jordomseiling. Å bli borte noen år. Jeg har sett en del på forskjellige båter, og jeg må si at Albin Vega virker som en god båt. Liker Vegaen av flere grunner, en av de er prisen. Har også tenkt ut en rute, men om den er gjennomførbar vet jeg ikke. Har lyst å seile over Atlanteren via Island, så Grønnland. Derfra nedover øst kysten av Amerika. Videre gjennom Karibien, og så igjennom Panama kanalen til stillehavet. Så over stille havet, til Australia eller Asia. Så hjem fra enten Asia, eller Australia. 

Hvor lang tid trenger man på dette? Regner med man trenger noen år. 

Utstyr. Epirb, redningsflåte, vhf, kart, eventuelt annen navigasjon. Finnes det en liste over det mest nødvendige utstyret?  

Budsjett, har tenkt litt over dette med penger. Og det er antakelig det største problemet. Kommer man seg langt med 150.000 til båt og utstyr? Det koster jo en del kroner å være på tur og. Men den enkleste måten er vell å spare opp penger å ha på konto? 

Visum osv. Hvordan gjør man det med visum til forskjellige land, er det noe som kan ordnes når man kommer til det landet? Eller må det ordnes på forhånd? 

Sikkert endel spørsmål jeg kunne lest meg til, men håper fortsatt på svar. 

Emil. 

Visninger: 1889

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei Emil. Her kan du lese om tre unge svensker som seilte jorden rundt i en Albin Vega for noen år siden: http://runtjorden.com/
Hei hei

Jo mange bra spørsmål. Kan ta mine svar på dette men husk at jo fler du spør blant seilere jo fler svar får du..

Vega er bra båt men den har jo begrenset plass. Vi kjøpte båt i Hellas for å få nesten dobbelt så stor båt for samme sum..

Ruten du tenker fra Norge til Karibien vil 100% gi deg myyye motvind og kryss... Det er nok en grunn til at ruten til Colombus har vært poppis i 500 år eller hva det nå er.. Igjen kanskje tenk på å kjøpe båt utenfor Norge så slipper du mye av den "kjipe kalde seilingen". resten av ruta di ser for meg grei ut (den vi tar he he)

Jeg ville ikke lagt ut på kularundt tur med mindre enn 3 år til rådighet.. kula er stooor.. vi kommer til å bruke mer.

Utstyr er mer eller mindre opp til deg selv, men de som velger å bruke mangfoldige tusner på å seile ARCèn må ha et minimum av utstyr for å bli med og da holder ikke 150000... Før i tiden kom de seg rundt med sektant, kompass, kart og kronometer. Men idag er det jo allverdens å få kjøpt for å omtrent seile automatisk rundt jorda.. Jeg mener vi har et minimum av utstyr, selv om mange vi har møtt på vår seiltur mener vi er over middels utstyrt. se hjemmesiden vår for detaljer. www.sailingfortia.net
eller ARC kravene ARC krav på sikkerhetsutstyr (fra syfryd.no)
Busjettet blir også litt som å spørre hvor langt et tau er.. kan du leve på ris og det du hekter på fiske kroken sparer du jo mye men regn med at det går mer penger en man ønsker... man treffer sååå mange hyggelige mennesker rundt omkring at man må regne med litt restaurantbesøk pluss at deler og utstyr går istykker og må vedlikeholdes.. Bare det å heise skuta på land for sjekk og stoffing setter det noen tusenlapper tilbake..

Bare send meg en mail eller ring meg på Skype om du lurer på noe mer Emil..

Hilsen Ole Petter
Ship ohoy
Oy, takk for positivt svar!

Mye kryss og motvind ja, kanskje like greit å følge standard ruta da! Har ikke tenkt så mye på å kjøpe båt i utlandet. Virker greit nok det, men når man har rimelig smalt budsjett så syns jeg det virker "tryggere" å kjøpe båt i Norge eller Sverige.

Dette med tid ser jeg egentlig ikke på som er problem, jeg er bare 16 enda. Men det er dette med penger underveis som er problemet. Det er jo enda snakk om en god del år, før en sånn tur er mulig. Men det er også veldig begrenset hvor mye penger en 16-18 åring klarer å spare. Foreløbig er dette bare en drøm! Men jeg har veldig lyst å dra ut på en sånn tur.

Båt og utstyr.. Tror jeg hadde klart meg aleine ombord i en Vega. Lavbudsjett er nøkkel ordet her. Så tror rundt 30 fot er ideell størrelse på båt med tanke på havneavgifter, vedlikehold osv. Det virker også som om at det er svært forskjellig hva folk mener er et minimum av utstyr. Men jeg tror jeg har fått oversikt over det viktigste.

Mange mener jeg er gal, som går rundt å drømmer om å seile jorda rundt i en relativt liten båt. Men godt ikke alle tenker det!
Gal er du ikke!! Følg drømmen din! Du vil garantert angre om du lar være!! Størrelsen har ikke noe å si det er hvordan du bruker den he he..

Hallo håper du ikke har dratt enda er interisert i og være med er snart 16 år. Jeg har drømt om å seegle jorda rundt etter jeg har fulgt med på hva andhøy holder på med. men har ikke noe erfaring med seiling.

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår