by pederok on 03 Mar 2008, 21:50

Dersom du kunne valgt på øverste hylle hvilket materiale ville du foretrukket for din langseiler?

Selv ligger preferansen klart hos aluminium som viser ypperlige evner i tropene så vell som i arktiske strøk.Peder O. Krogh
sorgenfri.com
pederok

Svar:
by Serriøs on 04 Mar 2008, 19:13

Har hørt om mange som har hatt problemer med aliminiumsbåt, og jeg bestemte meg at min neste båt skulle derfor være i stål (selvom det kan by på problemer med oppsetting og bruk av landstrøm), bl.a med tanke på krasj med fra isfjell til hvaler og tømmerstokker duppende i vannet under seilas. Men så kom jeg på tanken om at kanskje ferrosement hadde vært løsningen?

Noen som har noen erfaringer med denne typen båter?
Tåler de mye juling? Hvordan er de i polare strøk?
De vil vel være bedre isolert mot kulden da sementen ikke leder kulden like bra som stål/aliminium?
Og hva er grunnen til at det nok er den minst vanlige båttypen?
Og Hvorfor mener du (Peder) at aliminium er bedre enn stål?

Ellers så ville jeg nå mene at kraftige glassfiberbåter er greiest å ha med å gjøre hvis en holder seg unna polare strøk (selvom mange tåler overraskende mye juling fra is) og unngår å forstyrre sovende hvaler...
Serriøs

Svar:
by pederok on 05 Mar 2008, 12:16

Aluminium ruster ikke og det tåler like mye juling som stål (dette fordi man gjerne har tykkere aluminiumsplater enn stålplater på grunn av vekten). I tillegg så bøyer bare aluminiumen seg ved et støt. Stålet sprekker. Korroderingsfrykten mange har til aluminium er også overdrevet. Sålenge det ikke er noen jordingsfeil i el. anlegget er man rimelig sikker. Av en eller annen grunn er nordmenn skeptiske til aluminium. Men bare se til andre nasjoner. I Frankrike, Nederland og Tyskland har det vært produsert aluminiums seilebåter like lenge som det er produsert glassfiberbåter.

Visninger: 4678

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Et annet fantastisk aspekt med alubåter er at de kan resirkuleres og dermed representerer det mest miljøvennlige alternativet! Jeg heier på ALU!
Etter å ha seilt min 50 ft katamaran i 3 vintersesonger i Karibia er jeg blitt svært begeistret for kombinasjonen: kryssfiner, epoxy, glassfiber.  Kryssfineren er lagt 45 grader på spantene, først et lag kryssfiner i "spiler" en vei, så et lag 45 grader den andre veien, med epoxy imellom og det ytre laget av glassfiber.  Det gir en båt som er stiv og "knirkfri".

Seiler ferro skøyte. Vil ikke velge noe annet. Fin både vinter og sommer. Solid, tåler mye (gjør jo stålog aluminium også), men ferro har enkelt vedlikeholde, og ikke minst lett å "fikse" om uhellet skulle være ute. I dag finnes utrolig fine rep masser som i nødsfall også  kan benyttes under vannlinje. Søk ferrocement på gogle, mye opplysninger der. NTH mener jeg bygde en ferroskøyte, mulig de har opplysninger også. OG miljømessig er ferro også flott, naturens eget element som trebåter.

Så sjekk ut ferro ytterligere før du bestemmer deg.

 

Har hatt ferro skøyte i mange år og er meget fornøyd, men ferro er nok meget undervurdert.. Kjempestoff men det forutsetter at den er støpt skikkelig og at armeringen ikke begyner og ruste. Man skal også her være nøye med offeranoder og skille på landstrømmen (Skilletrafo ikke bare diodeskille). Så vær opps på galvaniskestrømer, det er mye jern i en ferrobåt.. Min erfaring med å seile "betongbåt" er at den er meget rolig og behagelig i sjøen, godt lydisolert lite kondens etc. For dem som er skeptiske så har vi jo noen betong kostruksjoner rundt om på havet, alt fra flytebrygger / broer til oljeinstalasjoner..
Men hvordan reagerer ferroskuter på grunnstøtinger? Slår den ikke lett sprekker? Er ihvertfall det ryktene skal ha det til.

Nå har jeg ikke den store erfaringen der ;-).. Men har ikke hørte noe negativt, tror jeg vil være mere sikker  i en ferroskute enn i en av  tre eller plastikk... Durita Holm, Reisen rundt den blå planet, beskrev en landkjenning.. sement får du kjøpt de fleste steder ;-)). Har hatt treskøyte og har vært mere bekymret for setninger i skroget der.. Men skal jeg være bekymret for ferro så er det rustsprengning og saltvann i armeringen sammen med galvaniskstrøm.. Selv tok jeg opp hele skroget mitt, sandblåste og la på ny 2 komponent grunner, sparkel og topplag... Du kan kan se bilde av båten på siden min... Det gikk med noen liter.. Så min mening er at hvis armeringen er ok, og den er godt beskyttet så er dette gode saker.. Solgte båten i fjor før jeg dro til Bjørnøya men savner den.. Man får også ofte mye båt for pengene ved valg av ferro... Kan henne det blir en ny "betongbåt" ;-))

Jeg har sett for mange opprusta stålbåter og noen al. båter med tæringsproblemer, så plast vil bli mitt valg. Avh. av plast- og armeringstyper er plastprodukter uslåelig både med hensyn til styrke og vekt, bare avh. av hva en ønsker å betale.

Ferrosement har jeg lest så mye negativt om når det gjelder rep av skader så det ville jeg aldri ha valgt.  Hvilket materiale man har teller mye, og stål og alu tåler mest,  så jeg skjønner at noen/mange? foretrekker det, Jeg har møtt de som sier de aldri hadde villet seile overseas med annet ett stål eller alu, men det skjønner jeg ikke, for dette er materiale som til en viss grad tar støyten man kan råke på langsmed land.. Men man kan jo treffe på flytende containere til havs også ..så mulighetene er mange ja.    Jeg har glassfiber og har derimot "lært meg" at jeg aldri vil ha båt med teakdekk.. :-x Det er pent men du verden duverden.. Jeg har natet om en benk i cockpit og forstod da at teakdekk får andre ha i fred for meg ;-) JEG ER SÅ GLAD I DEN GLASSFIBERLØRJA MI ;-D    ..men interiør er en annen sak. . .    Jeg syns det er så spennende og morsomt med båt og alle de forskjellige løsninger, enten de er smarte eller dumme.. Og det er så avgjørende store forskjeller på en smart og en dum løsning.  Og jeg er blitt ihuga tilhenger av KISS-prinsippet.  Det å kunne ha operativsystemer og materialer som man enkelt? kan lære å fikse og reparere selv er et must hva meg angår.  Jeg kommer aldri til å falle for høyelektronikken som krever en eller 20 japanese in hand. Og aldri vil jeg ha seil på rull inne i ei mast heller..   

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår