Planlegger å seile til middelhavet og ha båten der nede noen år. Båten er kjøpt ny i norge og innmeldes i Skibsregisteret. Hvor lenge kan båten være innenfor EU ? Og hvor lenge må den være ute, før den kan komme inn igjen uten å måtte betale moms ?

Visninger: 3523

Svar på dette

Svar til denne diskusjonen

Hei Sigbjørn,

 

Vi er nå komt til Calpe i Spania og har sjekket dette og det er 18mnd innenfor EU når vi kommer frå et ikke EU land, dette har eg skrevet ut og har liggende papirer på ombord. Personene ombord er 183 dager.

Vi kommer til og ha vinterhavn i Spania.

 

S/Y AURORA

Takker for klare svar Bjarne. Veldig greit å få det fra dere som er der og opplever hvordan det fungerer. Kan du i tillegg si noe om kostnadene ved å la båten ligge i Calpe over vinteren. For deres vedkommende blir det kanskje 7 - 8  mnt. Har dere lagt noen planer for hvor ferden går neste sommer ? Skal båten seiles hjem, eller blir den transportert med bil/båt ?

Hei igjen Sigbjørn.

Calpe er ikke noen plass å la båten ligge for vinteren, her er prisen 4500 Euro for 6mnd, våre planer er og få vinterplass i Santa Pola eller i nærområdet kostnadene for 6mnd varierer mellom 2-2500 Euro.

Planene for neste år er ikke klar enno, men vi syns Spania har en fin kyst og mange spennende destinasjoner, vi har ikke planer om å seile hjem neste år.

 

Takker for klare svar igjen Bjarne.

Forstår det er veldigvariasjon i prisene. Det frister ikke å bevege dere lenger vest i middelhavet da. Jeg tenker spesielt på Kroatsi, Tyrkia og Hellas. Det er selvfølgelig langt,men dere tar jo et år av gangen. Skal bli spennende å følge dere videre. Du skal ikke se bort fra at jeg sender deg en mail i løpet av vinteren. Dere får nyte resten av sommeren før dere vender hjemmover mot høst og vinter.

 

MVH

Sigbjørn

Hei igjen,

Vi vurderer å seile videre til Hellas neste år, får bruke vinteren til planlegging av neste år,s seilas. Send gjerne mail om du har spørsmål, vi har fått en del erfaring med både båt og utstyr.

 

Bjarne

RSS

På sorgenfri.com møter du likesinnede som liker seiling og da spesielt langseilere som digger langseiling eller jordomseiling.

© 2024   Opprettet av Sorgenfri.   Drives av

Skilt  |  Melde om et problem  |  Tjenestevilkår